söndag 16 januari 2011

Cheesecake

Cheesecake är en av mina favoritkakor och det roliga är att du kan göra så många olika smaker. Det här receptet är en bra grund, jag valde blåbär den här gången men du kan som sagt byta ut de mot vilka bär eller frukter du föredrar.Eller varför inte choklad? Man behöver inte heller använda digestivekex utan det är också efter tycke och smak. OM du inte använder bär, uteslut maizenamjölet, det används bara för att kakan inte ska bli så blöt. 
Jag bjöd min släkt på kakan och den blev väldigt uppskattad. Jag fick skynda mig att spara den sista biten så jag kunde ta en bild. 



 10-12 bitar

 200 g digestivekex
   75 g smör

 250 g blåbär
 400 g philadelphiaost
 2 1/2 dl kesella
 1 1/2 dl socker
 1 tsk vaniljsocker
 1 krm salt
 3 st ägg
 1/2 dl maizenamjöl
 100 g vit choklad 
 Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Mixa kexen och smöret i en matberedare till ett fint pulver. Tryck ut kexsmeten i en rund form. Grädda i ca 12 min, tills kakan blir gyllenbrun.
Blanda sedan philadelphiaost och kesella till en slät smet. Det är bra om alla ingredienser är rumstempererade, det blir inte lika lätt klumpar då. Tillsätt socker, vaniljsocker, salt och maizenamjöl, blanda till en slät smet. Kläck sedan i ett ägg i taget. Till sist mixar du blåbären till en slät smet och blandar det med ostsmeten.
Häll smeten på den gräddade kexbottnen och grädda ytterligare 50 min eller tills kakan känns klar. 
Låt sedan kakan stå i kylskåpet helst över natten. Innan servering dekorerar du som du vill med chokladen.

  Anna
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar