måndag 31 januari 2011

Macarons

Hej på er nu var det ett tag sen sist jag skev. Under den tiden har jag inte hunnit baka så mycket men däremot något som tog ganska lång tid och var lite svårare än vanligt. Jag provade nämligen för första gången att göra Macarons. Det är ett franskt bakverk med marängliknande kakor som läggs ihop två och två med en god smörkräm i mitten. Macarons kan vara ganska klurigt att lyckas med, det är något man måste göra flera gånger innan det blir riktigt bra. Mina blev inte särskilt vackra, kunde inte ens ta en bild men dom blev goda och det väl det som är huvudsaken :) Jag gjorde två smaker ena med mintkakor och chokladfyllning och de andra blev limekakor med fläderblomsganache. Jag ska göra Macarons snart igen och då kanske det blir bättre så jag kan ta en bild men nu får ni nöja er med en bild från weheartit. 


Det som är viktigt när man bakar macarons är att inte röra i smeten för mycket utan bara vända ner ingredienserna i marängen, för annars försvinner luften och kakorna blir platta. Sen är det också bra att inte vispa marängen för hård som min blev, för då blir det tjocka kakor. Tänk också på att ha koll när kakorna är i ugnen så att det inte spricker. 

Ca 40-50 kakor, 20-25 Macarons

 Macarons
3 st äggvitor
½ dl socker
100 g fint mald skalad mandel
190 g florsocker
Ev. smaksättare; kakao, skal från citrusfrukt eller vaniljsocker.
Karamellfärg om man vill

 Gör så här:
Mal mandeln i en kvarn och sila den i en bunke för att få bort de större bitarna. Sila även ned florsockret och rör lite. Tillsätt eventuell smaksättare. 
Vispa sedan äggvitorna till ett skum tillsätt lite socker i taget och till sist karamellfärgen. Vispa tills marängen blivit tjock och glansig, när du kan vända bunken upp och ned. Vänd nu försiktigt ned mandelsockret i marängen och rör till en jämn smet. Spritsa sedan ut kakorna på bakplåtspapper, låt de sedan vila på plåten i 15 min. Sätt ugnen på 150 grader och grädda i nedre delen i 10-12 minuter. 
Dra bort kakorna direkt från plåten och låt svalna. Använd inte varmluftsugn.

Jag gillar inte smörkräm som ska vara mellan kakorna så jag gjorde en chokladtryffel liknande kräm och fläderblomsganache istället.

 Chokladtryffel
½ dl grädde
100 g choklad
Koka upp grädden och vänd ned chokladen. Låt stelna i kylskåpet någon timme. 

 Fläderblomsganache
1 dl outspädd fläderblomssaft
1 tsk citronsaft
0,75 dl grädde
100 g vit choklad
Koka ned saften på svag värme till hälften. Tillsätt grädde och choklad, rör till det blir en jämn och fin smet. Låt ganachen stela i kylen.

    Anna

2 kommentarer:

  1. Men Anna... "macaronsen" blev ju jättefina... bara inte lillkatten rivit ner dom...
    Mamma

    SvaraRadera
  2. Men jag vill OCKSÅ ha makaroner!!! Tror jag smakade nåt liknande hos Fanny, men hon hade typ jordgubbssylt i eller nåt.. Kan man inte ta bort mandeln...? Jag är inte SÅÅÅ förtjust i det om man inte MÅSTE ha det i.
    Och den där ganache-grejen verkade ju hur god som helst! Jag som ÄLSKAR fläder!! Kan inte du bli min privata "scout" och plinga på å sälja kakor ;)
    /TinTin

    SvaraRadera