onsdag 2 februari 2011

Kladdkaka med After Eight

Jag kom på att jag bakade ju kladdkaka förra veckan. Min pappa skulle ha poker med sina vänner och bjuda dem på mat. Jag  fick då göra efterrätten och de brukar bjuda varandra på kladdkaka så det var vad jag gjorde. Man vill ju inte bryta traditionen precis. Fast det blev inte en vanlig kladdkaka utan jag gjorde en med After Eight. Det blir väldigt gott, mint och choklad passar mycket bra tillsammans. Jag har ingen bild på den här kakan heller men det flesta vet nog hur en kladdkaka ser ut :)
Kladdkaka måste vara bland det godaste som finns och det är så enkelt att göra. Jag tycker personligen att kakan är bäst om den är riktigt kladdig. Är du osäker om kakan är klar eller inte så tycker jag att det är bättre att ta ut den för tidigt än för sent, det är bara att ställa den i kylen så "sätter" den sig.

  Kladdkaka med After Eight
2 ägg
3 dl socker
2 dl mjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker 
100 g smör
200 g After Eight
  Gör så här:
Smält smöret och låt svalna lite. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de torra ingredienserna och vänd ner de i smeten. Häll till sist ned smöret och blanda om. Ta fram en rund form med löstagbara kanter och smörj. Fyll formen till hälften och lägg på After Eight plattorna. Häll sedan på resten av smeten och grädda i nedre delen av ugnen i 150 grader cirka 30 minuter.  

   Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar