lördag 19 februari 2011

Chokladcheesecake

Hej!
Nu i veckan har jag bakat cheesecake igen fast den här gången blev det chokladcheesecake och dessutom gjorde jag det i muffinsformar istället för en hel kaka. Jag provade också ett nytt recept som jag hittat på en engelsk bakblogg, www.handletheheat.com, men det blev inte så bra. Det berodde nog på att kakorna man skulle ha i botten istället för digestivekex finns inte att köpa här och de andra kakorna jag valde passade inte. Därför tänkte jag lägga upp ett recept på en chokladcheesecake som blir bra :) Jag tycker den blir godast om man har bär till, helst blåbär eller hallon men det är ju upp till var och en vad man gillar. Det här receptet är från Leila.

  
 Cheesecake 
200 g digestivekex
200 g maryland cookies
2 msk kakao
100 g smör

400 g philadelphiaost
2 1/2 dl kesella
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 st ägg
200 g choklad 70%

 Gör så här:
Börja med att sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och ställ åt sidan. Mixa kexen i en matberedare till ett fint pulver och blanda med det smälta smöret och kakaon. Tryck ut blandningen i en rund form med löstagbara kanter. Förgrädda bottnen i 7-8 min och sänk sedan värmen på ugnen till 130 grader. 
Blanda nu philadelphiaosten och kesellan till en slät smet. Tillsätt socker och vaniljsocker och rör sedan ner ett ägg i taget. Bryt chokladen i bitar och smält i antingen vattenbad eller i mikron. Rör sedan ner chokladen i smeten och blanda till en jämn och fint smet. Häll smeten över den förgräddade bottnen och grädda i 130 grader i ungefär 40 min. Låt sedan kakan svalna och ställ den i kylskåpet i några timmar innan servering. 
Servera den, som sagt, gärna med bär och sikta över kakao för synens skull. Eller gör cheesecake muffins, då blir det ungefär 15-20 st och då gräddar du muffinsen i 150 grader ca 20-25 min.


    Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar